A számomra igencsak kedves, soron következő film vagy inkább
alkotás általam való illusztrálására, minél előbb sort szerettem volna keríteni.
Középiskolai gyönyörű éveim kezdetén került prezentálásra a nagyközönség
számára a film. Első látásra magával ragadott minden egyes momentuma, értem
ezalatt történet, zene, színek, …minden. Az
Amelie csodálatos élete című kultikus moziról lévén szó, csak rébuszokban
tudok nyilatkozni. Azzal hogy megnézi bárki is ezt a filmet fogja megérteni, az
igazából nem is a történet adta jelentőségét, hanem a szépséget, amit nyújt a
néző számára. Romantikus vígjátéknak van titulálva, ám Én inkább a művészfilmek
világának valahova a szélére helyezném. Kissé töprengésre ösztönző és
elgondolkodtató, mégis pehelykönnyű. Története kedves, nem mindennapi, de mégis
letisztult, a maga romantikusságával továbbá néhol szellemes cselekményeivel. A
bájos Audrey Tautou által megformált Amélie Poulain jelleme különösen megnyerő,
rendkívüli és furcsa is egyben. Csendes alaptermészete és maga kis
gondolatvilágában-önhibáján kívül-szinte elandalogva élő személyisége teszi abszolút
szerethető és pozitív emberré. A fordulat az életében, amire alapszik az eseménysor
java, a film mondanivalója, előnyére válik későbbi életére nézve, úgy hogy
közben az amúgy is kislányos bája és naivnak tűnő ámde annál fifikásabb lényét,
pozitív irányba fordítja minden egyes megélt és vele, illetve körülötte történt
dolog. Attól hogy gyermekkorában magára maradt lelkileg, anyja korai és egyben
abszurd balesetben bekövetkezett halála játszik nagy szerepet, illetve ennek
hatására apja teljes magába zárkózása. Testvér hiányában úgymond teljesen egyedül
maradva, hihetetlen és rendkívül élénk képzelő erőre téve szert szórakoztatja
magát, múlatja mindennapjait. Így, felnőtté válva elég érdekes személyiség
fejlődik belőle. Sokszor szabadon engedve képzeletét, segít másokon, örömét
lelve benne úgy, hogy közben saját boldogságáról megfeledkezik. Erre ráeszmélve
illetve a sorsnak és karmájának köszönhetően érinti meg a szerelem szele, ami
kissé kacifántos úton, de beköszönt az életébe a történet végére. A történet
impozáns egészét, az író és a rendező, Jean-Pierre Jeunet és Guillaume Laurant szüleményének
és munkájuknak a gyümölcse adja.(A benne elhangzó bölcselkedésekről nem is szólva). Viszont ami igazán teljessé teszi nem csak a
történetet, hanem a mozi egészét, az a zene. Yann Tiersen francia zeneszerző,
lenyűgöző dallamai, zenéi, egy Párizsi negyed forgatagába, utcájára repítik a
nézőt. A mesélő jelenléte, a képi világ, a látvány, a zene illetve az ezek által
keltett összes, a lelki kábultság érzetét jelenti, egyfajta lelki drognak
titulálnám. Egyik remek magyar színészünknek Helyey Lászlónak köszönhető a
narrátor szerep, Ő általa lesz (Nekünk magyaroknak) igazán meseszerű a film,az
elejétől a végéig. Mivel korai ifjúságom derekán láttam a filmet először és
egymásután, ha jól emlékszem háromszor, rendkívül mélyenszántó gondolatokat
kiváltva akkoriban belőlem, nagy hatást gyakorolt gondolkodásomra és
személyiségem fejlődésére. Valamint könnyen tudok azonosulni dolgokkal,
beleélni magam, azonfelül a főszereplő karakter, hasonló –sokak számára
különösnek tűnő-gondolkodása, képzelőereje, maga kis világa csakugyan létezik
esetemben is. (Hisz a "bolondok felismerik egymást"- hangzik az Elemi ösztön című filmben is, helyesen). Nehezen leírható érzés,
mindenestre az biztos, hogy az egyik legszebb film, amit valaha is láttam és
mikor megnézi az ember, a föld felett két méterrel lebegve, más színben látja a
világot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése